"قلعه حقیقت"

من یک آریایی مسلمانم

"قلعه حقیقت"

من یک آریایی مسلمانم

آریایی بودن، ایرانی بودن، وطن پرستی، هیچ کدام معنی اسلام ستیزی را نمی دهد.

طبقه بندی موضوعی

اژدها در ایران و چین

چهارشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۰۸ ب.ظ

یکی از حیوانات نمادین در کشور چین، اژدهاست. مردم چین خود را فرزندان اژدها می دانند. این در حالیست که فرهنگ های مختلف دنیا از اژدها تعریف خاص خود را دارند. مفهوم اژدها در کشورهای غربی متفاوت از این کشور است.
اژدها در دین مسیحیت، نماد شرارت است. از نظر آن ها اژدها بال دارست و از دهان خود آتش می پراکند.

در اساطیر غربی، معمولا اژدها به دست قهرمانان کشته می شود. اما اژدها در چین کاملا مقدس است طوری که به عنوان نماد امپراتورها مورد استفاده قرار می گرفت.

کسی دقیقاً نمی‌داند اژدها از کجا آمده است. اژدها، به شکل ترکیبی از چند حیوان است. مردم چین، ظاهر اژدها را تلفیقی از قسمت‌های مختلف ۹ حیوان می‌دانستند: شاخ‌های آهوی کوهی (گوزن)، سر شتر؛ چشمان دیو یا شیطان؛ گردن مار؛ شکم یک صدف دریائی بزرگ؛ فلس‌های ماهی؛ چنگال‌های عقاب؛ پنجه‌های ببر و گوش‌های گاو نر.

اژدها

این حیوان در چین، سمبل جهان طبیعی، دگرگونی و سازگاری است. قرار گرفتن دو اژدها با هم در یک مکان اما در دو جهت مختلف و دور از هم، نمادی از ابدیت، از طریق یین و یانگ Yin – Yang است.

همچنین به اژدها، به‌عنوان قدرتی فوق‌العاده که سبب بارندگی و کنترل سیل‌ها و طوفان‌ها می‌شد، اعتقاد داشتند (به وسیله برخورد دُم اژدها با رودخانه، که موجب باز شدن رودخانه و در نتیجه ایجاد سیلاب می‌شد.)، و او را وسیله انتقال انسان‌ها به قلمرو آسمان، پس از مرگ می‌دانستند.

چینی‌ها بر این باورند که پادشاه اژدهای آبی، در زیر اقیانوس و در کاخ اژدها زندگی می‌کند. علامت چینی برای اژدها، در طول سلسله‌های شانگ Shang و یین Yin، در میان کتیبه‌های حک شده روی استخوان و پوشش لاک‌‌پشت‌ها، پدیدار شده است. (قرون ۱۶ الی ۱۱ قبل از میلاد، اوایل دوره هیروگلیف چینی). در این کتیبه‌ها، یک حیوان خزنده شاخ‌دار به همراه دندان، فلس و گاهی اوقات چنگال، به‌طور واضح، نقش شده است.

اژدها نماد امپراطوری در چین

اژدها نماد امپراطوری در چین

اژدها در ایران

در کشور ایران اژدها موجود اهریمنی و شیطانی محسوب میشود.در کتاب اوستا از این موجود به صورت مار بزرگ نام برده شده که به کوه دماوند زنجیر شده است.در داستانهای ایرانیان اژدها نفس آتشین دارد و از دهانش آتش بیرون می آید.

(اژی دهاک : این موجود توسط اهریمن آفریده شد تا پیروان اهورامزدا را نابود کند). ضحاک

با آمدن مغولان به ایران و دوره های بعد، اژدها در نگارگری، حجاری، بر روی ظرف های سفالین لعاب دار و بدل چینی ها، آثار ادبی و همچنین مفاهیم عرفانی، نقش مهمی را ایفا کرده است.

اژدها در نگارگی ایرانی - نبرد رستم با اژدها

اژدها در نگارگی ایرانی – نبرد رستم با اژدها

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۳
Matin Delove

نظرات  (۳)

People noamrlly pay me for this and you are giving it away!
۰۴ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۲۳ مجله ویترینو
جالببببببببببببببببببببببببب
جالب بود 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">